Adam Geisler, Christine Fastholm, Elisabeth Bang-Nielsen, Niels Sløk, Orla Duedahl og Peter Sjøholm.

tirsdag den 5. april 2011

Sådan bruger jeg Google Docs i min undervisning

På seminaret præsenterede jeg tre måder, jeg brugte Docs til samarbejde mellem 1) mig og eleverne, 2) eleverne imellem, og 3) mig og andre lærere. Disse ting er fremhævet med gult i listen herunder. Listen (mine noter fra seminaret) opregner også enkelte andre muligheder for samarbejde, som jeg ikke fik nævnt.

1) Eleverne skal sammenskrive resultater af noget, de har undersøgt, f.eks.
    • et dokument med gloser, de har slået op, til en tekst, de har læst
    • et dokument med links og beskrivelser af relevante websteder, de har søgt på
    • et dokument med arbejdsspørgsmål, de selv har fundet på, til en tekst, de har læst
    • Hvis der arbejdes med en dias-præsentation, kan arbejdet have en grafisk dimension - og det nemt at præsentere i slutningsfasen, fordi gruppernes dias’er hænger sammen.
    • For lærerne er det også nyttigt at kunne skrive løbende i det samme dokument. Nogle lærere bruger det til at dele viden og erfaringer om særlige emner - f.eks.
      • arbejdsformer og erfaringer med brug af iPhone i undervisningen
      • gode undervisningsforløb indenfor et fag
2) Man kan se i real-time, hvad der bliver skrevet i et dokument, og hvem der skriver.
    • nyttigt, når eleverne sidder i et andet rum og arbejder: læreren skal ikke rende rundt efter dem, men kan sidde og følge med i, hvad der bliver skrevet, og give kommentarer. Enten i selve dokumentet eller via det indbyggede CHAT-vindue.
    • Nyttigt, så eleverne kan tjekke, at andre ikke lige har skrevet den samme, overlappende information ind.
    • Læreren kan nemt “nå rundt” til mange elever/grupper og rette deres produkter i real-time fra skærmen (f.eks. en oversættelse)
    • nyttigt, når elever arbejder sammen på hver deres skærm
      • Én elev (eller to?) skriver (artikel, oversættelse, osv.), mens den anden tjekker og retter - samtidigt.
3) Man kan se, hvem der har skrevet hvad, og hvornår - og spole frem og tilbage i tid.
    • Gennemskuelighed i gruppeopgaver: Hvilke elever har skrevet hvilke afsnit af opgaven? Og hvem har ikke deltaget så meget?
    • Lærerne i et AT-forløb har løbende skrevet på arbejdspapiret til eleverne (som også er skabelon for forløbet til dem selv), og løbende tilføjet i dokumentet, men hvornår var det nu, en bestemt ændring blev lavet, og af hvem?

6 kommentarer:

  1. Forresten... Jeg blev i min gennemgang spurgt af en af publikummerne, om der ikke fandtes en nemmere måde at oprette nye faneblade i browseren på, en den, jeg brugte - og dertil måtte jeg i situationen svare "det kan man muligvis". Her er et mere uddybende svar:

    Øvelsen gik ud på, at jeg, ved at oprette et nyt faneblad for hver elev/gruppe i min klasse, hurtigt kunne "hoppe" fra elev til elev/gruppe til gruppe og kommentere og rette i deres Google dokument (i real-time).
    Det krævede dog, at jeg 1) først oprettede fanebladene svarende til antallet af elever/grupper, 2) dernæst fik Google Docs ind i alle de ny-oprettede faneblade, 3) indlæste den enkelte elevs/gruppes Google dokument for hver faneblad.
    Jeg gjorde det
    - ad.1) jeg oprettede fanebladene med genvejstasten [cmd-T]
    - ad.2) jeg fik Docs in i fanebladene ved at copy-paste adressen ind i adresselinjen for hvert faneblad...

    ... og her kom det helt relevante spørgsmål så: "Findes der ikke en nemmere metode?"

    Jo, det gør der. Man kan i Safari-browseren vælge, at en ny fane skal åbne med den samme side, som man kom fra. Dette gør man i
    den øverste menu under Safari -> Indstillinger... -> fanen "Generelt". Under punktet "Nye faner åbnes med" vælges så muligheden "Samme side".

    SvarSlet
  2. Hej Niels,
    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvordan du arbejder med dias præsentationer i google docs,
    hilsen Elisabeth

    SvarSlet
  3. Rigtig spændende og konkrete aktiviteter I har gang i :) Jeg ved, at Rødkilde Gym. i Vejle også er i gang med at bruge google docs i deres 'papirløse klasse'. Måske der er basis for lidt erfaringsudveksling med dem. Uddannelsesleder, Jørgen Lassen, er kontaktperson.

    Vi har en gruppe på Facebook, der handler om Sociale medier, Pædagogik og Formidling. Måske I har lyst til at deltage: http://on.fb.me/fNSoNY. Der kunne godt være behov for nogle indlæg fra nogen med konkrete erfaringer :)

    Med venlig hilsen
    Kirsten 'Brohuus' Lund

    PS: og tak for linket til min artikel ved DCUM om sociale medier i undervisningen.

    SvarSlet
  4. Hej Kirsten - sjovt at høre fra andre med samme interesse og tak for tippet med facebookgruppen. Der må vi helt klart være med :)

    Din artikel rammer meget fint mange af de overvejelser vi også gør os og inspirerer bestemt til at kaste sig ud i nye tiltag på området, så den vil vi jo gerne fortælle andre om. Hilsen Christine

    SvarSlet
  5. Hvordan jeg arbejder med dias præsentationer i Docs:

    Jeg vil nævne tre konkrete arbejdsformer:

    1) Fælles indsamling og kommentering på billedmateriale (elev til lærer)
    2) Som led i et sammensat produkt bestående af podcast + præsentation (elev til lærer)
    3) Når billedmateriale skal deles med elever (lærer til elev)

    ad 1) Eleverne havde læst en avisartikel om de sociale forhold og gadebilledet i East London. Efter vi havde arbejdet med indholdet, satte jeg dem i grupper. Hver gruppe skulle finde billeder på nettet af/fra East London og koble dem til citater fra teksten - altså undersøge, om journalistens beskrivelse af de forskellige kvarterer i East London havde hold i virkeligheden. Billederne fandt de f.eks. på Google Maps (street view), offentlige billeddatabaser (Picasa online, Google Maps), Wikipedia, rejseblogs osv. - det styrede de selv. Alle grupperne lavede deres egne dias - men arbejdede i den samme præsentation - og da de var færdige, kunne showet afspilles med det samme. Yderst praktisk, må jeg sige.

    ad 2) Eleverne skulle lave analyse og fortolkning af et udsnit af et digt. Udsnittet valgte de selv. Derefter skulle de lave et podcast (ved brug af Google Aviary), hvor de skulle tale frit (ingen oplæsning), som om de skulle fremlægge ved eksamensbordet. Podcastet skulle forsynes med baggrundsmusik for at give deres ord vægt - det er jo en kreativ studieretning med musik :) De der ikke havde computer selv, samarbejdede med en, der havde. Bagefter lavede de en præsentation i Google Docs, hvis formål var 1) at få de vigtigste pointer fremhævet på skrift, og 2) at fungere som et grafisk supplement til lydsiden, der fremhæver og uddyber pointerne, men uden at tage fokus. Bagefter forsøgte vi at flette præsentationen og lyden sammen, og på den måde lave et "show", der kunne køre af sig selv. Jeg har pt. ikke fundet ud af, om Google Aviary har mulighed for dette, men vi endte med at downloade præsentationen til Powerpoint eller Keynote og indsætte lyden fra podcastet. Nogle af eleverne prøvede at lave det som en film i Windows Moviemaker eller Quicktime. Det er dog nemmest at dele et sådant show med andre fra sin klasse, hvis man har et betalingsprogram såsom Camtastic, der kan optage den interne computerlyd sammen med det, der foregår på skærmen, og bagefter dele det på nettet. Det har jeg pt. ikke fundet nogle gratis program, der kan. Kun analysen var obligatorisk for eleverne af aflevere i dette forløb - præsentationen og podcastet var bare en kreativ måde at omgås analysen og fortolkningen af digtet på. Men mange valgte alligevel at dele deres Aviary podcast og præsentation i klassens mappe på Google Docs. Både Aviary podcast og Docs præsentation bliver jo også automatisk gemt i Docs alligevel.

    3) I min oldtidskundskabsundervisning har jeg en masse powerpoints med billeder af det ene og det andet (mest arkæologiske fund, men også landkort mv.). Jeg er så småt begyndt at lave de vigtigste slides om til Google præsentationer, fordi det er nemmere og hurtigere at dele med klasser og kolleger, og så de altid ligger online, klar til at redigere fra en hvilken som helst computer internt i Google, hvis jeg skulle få lyst til at tilføje eller slette dias i dem.


    Cheers!
    Niels

    SvarSlet
  6. Superspændende ideer - dem skal jeg helt sikkert afprøve! mange hilsener Christine

    SvarSlet