Adam Geisler, Christine Fastholm, Elisabeth Bang-Nielsen, Niels Sløk, Orla Duedahl og Peter Sjøholm.

tirsdag den 5. april 2011

Sådan bruger jeg Google Docs i min undervisning

På seminaret præsenterede jeg tre måder, jeg brugte Docs til samarbejde mellem 1) mig og eleverne, 2) eleverne imellem, og 3) mig og andre lærere. Disse ting er fremhævet med gult i listen herunder. Listen (mine noter fra seminaret) opregner også enkelte andre muligheder for samarbejde, som jeg ikke fik nævnt.

1) Eleverne skal sammenskrive resultater af noget, de har undersøgt, f.eks.
    • et dokument med gloser, de har slået op, til en tekst, de har læst
    • et dokument med links og beskrivelser af relevante websteder, de har søgt på
    • et dokument med arbejdsspørgsmål, de selv har fundet på, til en tekst, de har læst
    • Hvis der arbejdes med en dias-præsentation, kan arbejdet have en grafisk dimension - og det nemt at præsentere i slutningsfasen, fordi gruppernes dias’er hænger sammen.
    • For lærerne er det også nyttigt at kunne skrive løbende i det samme dokument. Nogle lærere bruger det til at dele viden og erfaringer om særlige emner - f.eks.
      • arbejdsformer og erfaringer med brug af iPhone i undervisningen
      • gode undervisningsforløb indenfor et fag
2) Man kan se i real-time, hvad der bliver skrevet i et dokument, og hvem der skriver.
    • nyttigt, når eleverne sidder i et andet rum og arbejder: læreren skal ikke rende rundt efter dem, men kan sidde og følge med i, hvad der bliver skrevet, og give kommentarer. Enten i selve dokumentet eller via det indbyggede CHAT-vindue.
    • Nyttigt, så eleverne kan tjekke, at andre ikke lige har skrevet den samme, overlappende information ind.
    • Læreren kan nemt “nå rundt” til mange elever/grupper og rette deres produkter i real-time fra skærmen (f.eks. en oversættelse)
    • nyttigt, når elever arbejder sammen på hver deres skærm
      • Én elev (eller to?) skriver (artikel, oversættelse, osv.), mens den anden tjekker og retter - samtidigt.
3) Man kan se, hvem der har skrevet hvad, og hvornår - og spole frem og tilbage i tid.
    • Gennemskuelighed i gruppeopgaver: Hvilke elever har skrevet hvilke afsnit af opgaven? Og hvem har ikke deltaget så meget?
    • Lærerne i et AT-forløb har løbende skrevet på arbejdspapiret til eleverne (som også er skabelon for forløbet til dem selv), og løbende tilføjet i dokumentet, men hvornår var det nu, en bestemt ændring blev lavet, og af hvem?

2 kommentarer:

  1. Hej Niels,
    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvordan du arbejder med dias præsentationer i google docs,
    hilsen Elisabeth

    SvarSlet
  2. Rigtig spændende og konkrete aktiviteter I har gang i :) Jeg ved, at Rødkilde Gym. i Vejle også er i gang med at bruge google docs i deres 'papirløse klasse'. Måske der er basis for lidt erfaringsudveksling med dem. Uddannelsesleder, Jørgen Lassen, er kontaktperson.

    Vi har en gruppe på Facebook, der handler om Sociale medier, Pædagogik og Formidling. Måske I har lyst til at deltage: http://on.fb.me/fNSoNY. Der kunne godt være behov for nogle indlæg fra nogen med konkrete erfaringer :)

    Med venlig hilsen
    Kirsten 'Brohuus' Lund

    PS: og tak for linket til min artikel ved DCUM om sociale medier i undervisningen.

    SvarSlet