Adam Geisler, Christine Fastholm, Elisabeth Bang-Nielsen, Niels Sløk, Orla Duedahl og Peter Sjøholm.

torsdag den 14. april 2011

Facebook i engelskundervisningen

Facebook i engelskundervisningen

Blandt kollegerne her på skolen er der en del som har gjort sig erfaringer med facebook i undervisningen. Vi har samlet et par ideer som vi selv har afprøvet i engelsk i henholdsvis en 1g og et 3g valghold, og set lidt på fordele og ulemper. Et par elever har interviewet hinanden om deres holdning til at bringe fritidsmediet facebook ind i undervisningen; de interview kommer snart på bloggen.

Eksempler:
  • spørgsmål til teksten inden timen til hjælp med lektien/ igangsættere
  • elever lægger små filmklip ind f.eks. som logbog for timen, besvarelse af spørgsmål til timens diskussion
  • filmklip og links fra læreren med f.eks aktuelle begivenheder, gode sites
  • kommentering på besvarelser, film osv via kommentarer fra lærer og/ eller andre elever
  • elever tager billeder af deres lokalområde og lægger dem i facebook med en kommentar om gode elementer i byen (arkitektur osv) som start på et emne om storbyen. De kan evt. kommentere på hinandens billeder.
  • løbende notetagning i timen og gruppearbejder.



Fordele:
  • eleverne er på stort set hele tiden
  • mediet har en lethed i tonen, man opbygger et (arbejds-) fællesskab med eleverne
  • det er let at dele film og links, skrive spørgsmål, sætte quizzes ind, dokumenter kan også lade sig gøre.
  • eleverne er motiverede af facebook generelt
  • tilbud til eleverne med aktuelle begivenheder, interessante links > skabe opmærksomhed om faget
  • facebook er let at komme til og alt står ét sted.



Ulemper:
  • det er svært at finde materialet igen efter kort tid - hvad gør eleverne med den lange facebook notepølse fra timerne, når de skal til mundtlig eksamen og endnu ikke må bruge nettet?
  • den lette tone kan forlede eleverne til at tro at det ikke er vigtigt
  • måske bliver eleverne hængende på facebook ved noget ikke undervisningsrelateret
  • man bør tænke over hvilken grænse man vil have - evt. lave en særlig profil til arbejdet (kan gøres ved at oprette en profil med en anden mailadresse end den man bruger på sin evt. private profil).
  • den store strøm af opdateringer osv gør at beskeder og materiale kan drukne
  • er det et krav til eleverne at de skal checke hvad der er i facebook - er det lektie?
  • måske mister eleverne nyhedens interesse mht. brug af facebook i undervisningen
  • hvordan skal man kommentere og rette indlæg fra elever hvis man bruger facebookgruppen til noter? Eleverne kan ikke rette deres indlæg på anden måde end med en kommentar - og det er en udbredt holdning blandt eleverne, at efter et indlæg går man videre, man læser hele tiden videre, man går ikke tilbage og ser på rettelser. Det er i facebooks natur - man ser ikke tilbage. Facebook er ikke som et dokument, facebook er løbende meddelelser
  • det er bedst at gennemgå elevernes indlæg i timen, så eleverne evt. kan rette i og tilføje til deres indlæg med kommentarer mens undervisningen er i gang.  


Vi hører gerne kommentarer, erfaringer og spørgsmål fra jer her på bloggen,

Christine og Elisabeth

3 kommentarer:

  1. Jeg går i 3g og har engelsk på A-niveau. Vi har det seneste brugt Facebook til at dele indlæg med hinanden, uploade gruppearbejde og lign. Facebook giver forskellige muligheder, som for eksempel Lectio ikke giver. Det er muligt at uploade filmklip og billeder. Ulempen ved Facebook er at man let kan blive distraheret, og at man ikke kan redigere i sine indlæg (endnu), hvilket er muligt ved GoogleApps for eksempel. Selve ideen med Facebook er fin nok, men har visse skarpe kanter som skal finpudses, hvis man kan sige det sådan.

    SvarSlet
  2. Jeg går i 3g. Vi har i min engelsk klasse i år benyttet Facebook(FB) til at uploade gruppearbejde. Jeg synes dette fungerer rigtig fint, da man så har en samlet grupppe/mappe hvor alle noter, synspunkter og ideer er samlet på et sted. Dette hjælper både i hverdagen hvor læreren har mulighed for at gå ind og kommenterer og rette stavefejl, og vil i sidste ende være en stor hjælp til eksamen!
    Nogle ting som godt kan være et problem er at i modsætning til googleapps så er der ingen mulighed for at ændre de ting man har skrevet, eller indele tingene i mapper.
    FB virker helt sikkert, men måske skulle man overveje at undersøge andre muligheder, da behovet for en bedre systematisk orden bør prioriteres højere.

    Christian 3u

    SvarSlet
  3. Det lyder til at det er strukturering af indhold, der kan være udfordringen ved at bruge en Facebook gruppe. Bemærk at hvis man kommenterer på gamle indlæg i en Facebook gruppe, så vil de igen lægge sig øverst i 'strømmen'. På den måde vil såvel nyeste indlæg som nyeste kommentarer lægge sig øverst, så man behøver ikke 'bladre' sig tilbage for at tjekke om der er kommet kommentarer.

    Man kan også gøre brug af Facebook gruppens mulighed for at oprette dokumenter. Dokumenter lægger sig både i strømmen, men også som dokumenter i højre side af gruppen.

    Endelig har jeg for nylig kigget lidt på Microsofts Facebook applikation "Docs", som minder om google docs, men er integreret i Facebook, og man kan selv styre hvem der kan læse og redigere i dokumenterne - fx. at en bestemt gruppe skal kunne redigere i dokumentet - det ser lovende ud :)

    SvarSlet